مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۶
۱ نفر

سوغاتی خریدن قسمت هیجان انگیز سفر است. از زمانی هم که فرد به سفر می‌رود، دوستان و خانواده او چشم‌انتظار سوغاتی‌هایی هستند که به عنوان ره توشه سفر با خود می‌آورد تا یادگاری کوچک از شهرهای مختلف را داشته باشند.

سوغاتی سالم

همشهری آنلاین آرش نهاوندی: با سفر به شهرهای مختلف می‌توانید از جاهای دیدنی و گردشگری بازدید کنید. درعین‌حال خوراکی‌های خوشمزه و لذیذ هر شهری را می‌توانید امتحان کنید و به عنوان سوغاتی به شهر خودتان ببرید. اما اغلب سوغاتی‌ها از میان مواد خوراکی پرچرب و شیرین انتخاب می‌شوند و کمتر کسی است که مواد خوراکی سالمی را به عنوان سوغاتی پس از سفر نزد خانواده و دوستان خود ببرد. دکتر ضیالدین مظهری، متخصص تغذیه درباره مواد خوراکی سالمی که می‌توان به عنوان سوغاتی از شهرهای مختلف ایران خریداری کرد، به نکات جالبی اشاره کرده است.

مظهری با اشاره به اهمیت تهیه سوغاتی‌های سالم در حفظ و ارتقای سلامت عمومی به ویژگی‌های سوغاتی مطلوب نیز اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم واقعیت‌ها در مورد خرید سوغاتی از شهرهای مختلف را در جهت سلامتی ارزیابی کنیم. عالی ترین سوغاتی شهرها و مناطق ایران، تولیدات باغی و کشاورزی هستند. به خوراکی‌هایی که از حالت طبیعی خارج هستند موادی اضافه می‌کنند که ذائقه نواز اما جان‌ستان است. اما ما شاید چندان از این مساله آگاه نباشیم که هر شهر و منطقه ایران دارای اقلام خوراکی سالمی است که می‌توان آن‌ها را به عنوان سوغاتی به منزل برد. به عنوان مثال زمانی که شما به آذر شهر می‌روید متوجه می‌شوید که گردوی آن یکی از بهترین هدیه‌ها و سوغاتی‌هاست، تولیدات باغی و خشکبار آن یکی از بهترین اقلام صادراتی است که آن‌ها را می‌توان به عنوان سوغاتی به سایر شهرهای ایران نیز برد.

او به سوغاتی‌های سالمی که می‌توانند جایگزین مواد خوراکی ناسالم شوند اشاره کرد و گفت: فردی که به شمال سفر می‌کند نیز می‌تواند به جای اینکه از کلوچه‌ و شیرینی‌جات آن مناطق به شهر خود به ارمغان بیاورد، مرکبات از جمله پرتقال و بهارنارنجی که در مناطق شمالی کشور به عنوان چایی دم کرده و از آن استفاده می‌کنند، به عنوان سوغات با خود ببرند. البته به دلیل فراوانی کلوچه‌ها وشیرینی‌جات محصولات باغی و کشاورزی استان‌های شمالی به چشم‌مان نمی‌آید. کلوچه‌هایی که در روغن جامد و با حرارت زیاد و ادویه‌هایی که گاهی برای مصرف کننده می‌تواند حساسیت برانگیز باشد.

به جای کلوچه شمال، این سوغاتی ها را بیاورید

این متخصص تغذیه در ادامه بیان کرد: فردی که به لیقوان می‌رود پنیر لیقوان را به عنوان بهترین هدیه به شهر سوغات می‌برد. مسافرانی که به تبریز می‌روند نیز بهترین هدیه‌ای که می‌توانند از آنجا با خود ببرند سنجد، بادام و آجیل است. کشور ما نعمت خیز است و خاک، هوا و غذای آن ارزش دارد. اگر جغرافیای تولیدات کشور را نگاه کنید متوجه می‌شوید که خداوند همه چیز به ما ارزانی داشته است. زعفران ما امروزه همسنگ طلا ارزش دارد.

این متخصص بابیان اینکه چای را نیز می‌توان به عنوان یکی از مهمترین سوغاتی‌ها، در رده سوغاتی‌های سالم قرار داد، گفت: چای منطقه لاهیجان ما واقعا می‌تواند یک سوغاتی عالی باشد، این چای‌ها که از خارج وارد کشور می‌شوند یا تاریخ گذشته هستند یا با رنگ‌ها و طعم‌های مصنوعی ترکیب شده‌اند، چای لاهیجان اما کیفیتی دیگر دارد این چای را ما برای مدت طولانی می‌گذاریم دم می‌کشد، این چای تا حدی در رفع خستگی نیز تاثیر دارد. زیره کرمان که شهرتی جهانشمول دارد نیز از سوغاتی‌های سالمی است که می‌توانید به شهر خود ارمغان ببرید. از دیگر سوغاتی‌های سالم شهرهای مختلف ایران نیز می‌توانم به سیب دماوند، سیب گلاب، انگور تاکستان، اشاره کنم که سوغاتی‌هایی هستند که واقعا می‌توانند نیازهای زیستی و سلامتی فرد هدیه گیرنده را تامین کند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 865877
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کلوچه لاهیجان و لنگرود IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 1
    دست شما ها درد نکنه بازار ما را خراب می کنید